wso

WEWNĄTRZSZKOLNY  SYSTEM  OCENIANIA

 

 I.                    Co oceniamy?

-   oceniamy wiedzę, umiejętności, postawy, postępy w nauce zgodne

     z podstawą programową w zależności od możliwości ucznia;

-   zaangażowanie i wkład pracy ucznia;

-   umiejętność twórczego rozwiązywania problemów;

-   hierarchizowanie i selekcjonowanie materiałów;

-   poszukiwanie, korzystanie z materiałów i interpretowanie;

-   stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce;

-   samodzielność, samoocenę i systematyczność;

-   różne formy aktywności;

-   ocenianie musi być udokumentowane.

 

II.                  Dlaczego oceniamy?

-   uzyskanie informacji o poziomie wiedzy i umiejętnościach ucznia;

-    wdrożenie do systematyczności;

-   motywowanie i wspomaganie dziecka w podejmowani decyzji   

    sprzyjających indywidualnemu rozwojowi;

            -   systematyczne dostarczanie rodzicom informacji o umiejętnościach dzieci;

-   wdrażanie do samooceny;

-   zapewnić informację zwrotną dla ucznia, nauczyciela, dyrekcji i środowiska.

 

III.                Jak często oceniamy?

-   semestralnie i rocznie zgodnie z zarządzeniem MEN;

-   zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania;

-   systematycznie;

-   na początku i końcu etapu kształcenia;

-   na bieżąco.

 

IV.                Jakie stosujemy sposoby? Jak komunikujemy?

Klasy IV – VI

-     w stopniach szkolnych określonych w zarządzeniu MEN;

            -     stosujemy różne formy oceny i kontroli ucznia:

             -  ocena wyrażona  stopniem;

             -  ocena ustna;

                         -  ocena pisemna;

             -  nagroda, wyróżnienie na forum klasy, szkoły, środowiska

                zebraniach rodzicielskich;

-     najnowsze techniki pomiaru dydaktycznego;

-          dopuszcza się stosowanie „+” i „ - „  w śródrocznym systemie oceniania;

-          arkusze samooceny i karty obserwacji;

-          każda ocena jest jawna i umotywowana;

-          oceniamy systematycznie, rzetelnie, sprawiedliwie i życzliwie;

-          oceniamy to co uczeń umie a nie to czego nie umie;

-          ocena z zachowania nie ma wpływu na ocenę z przedmiotu i odwrotnie.

 

V.                  Czy uczniowie są zaangażowani? W jaki sposób?

-          znają kryteria i zasady;

-         wspólnie z nauczycielem ustalają system znaków umownych i innych sposobów oceniania;

-         wyrażają swoje opinie o pracach własnych i kolegów, próbując je uzasadniać;

-          podejmują próby samooceny;

-          indywidualne rozmowy ucznia z nauczycielem.

 

VI.                Jak notujemy postępy uczniów?

-          w arkuszach obserwacji  /opis/;

-          gromadzenie reprezentatywnych prac w teczkach /port folio/;

-          zestawienie znaków lub punktów;

-          w dziennikach;

-          karty samooceny;

-          karty obserwacji;

-          kronice szkolnej, klasowej.

 

VII.             Jak powinna być organizowana praca aby pozwalała nauczycielowi na efektywne ocenianie?

-          wielopoziomowa, z uwzględnieniem możliwości uczniów;

-          praca w grupach;

-          metody aktywizujące;

-          prawidłowo skonstruowany plan lekcyjny /zgodnie z zasadami bhp./;

-          stwarzanie możliwości każdemu uczniowi do zaprezentowania swoich indywidualnych umiejętności i zdolności.

 

VIII.            W jaki sposób zostaną stworzone warunki do pokazania mocnych stron przez wszystkich uczniów?

-          wystawki wszystkich rodzajów prac;

-          prezentacja książek tematycznych;

-          indywidualizacja prac domowych;

-          przydzielenie zadań zgodnie z zainteresowaniami i zdolnościami;

-          przegląd „twórczości” uczniów z udziałem rodziców;

-          koła zainteresowań;

-          uroczystości szkolne i pozaszkolne;

-          rajdy, biwaki, wycieczki.

 

IX.                Jak komunikujemy wyniki nauczania?

-          ustnie, słownie i pisemnie;

-          jawnie i taktownie;

-          podczas dni otwartych;

-          na zebraniu z rodzicami;

-         na godzinach wychowawczych i podczas lekcji z poszczególnych przedmiotów;

-          indywidualnych rozmów;

-          list pochwalny;

-          nagroda książkowa;

-          dyplomy.

 

X.                  Jak będzie dokonywana ewaluacja systemu oceniania?

-          sprawdzian wiadomości i umiejętności opracowany zewnętrznie;

-          ankieta dla rodziców;

-          debata na posiedzeniu rady pedagogicznej.

metryczka


Wytworzył: Katarzyna Fabiszewska (1 września 1999)
Opublikował: Danuta Brudnicka (11 marca 2004, 09:22:04)

Ostatnia zmiana: Danuta Brudnicka (11 marca 2004, 21:16:32)
Zmieniono: poprawka

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 2076