kompetencje Rady Pedagogicznej

Kompetencje i zadania Rady Pedagogicznej zostały określone w statucie Miejskiego Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 w Płocku w § 3 ust. 5.

Poniżej przedstawiony jest regulamin Rady Pedagogicznej:

REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ

 MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 3 W PŁOCKU

Opracowano na podstawie Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. Nr 67 poz. 329 z 1996 r.).

§ 1

W Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi Nr 3 w Płocku powołuje się Radę Pedagogiczną.

§ 2

Rada Pedagogiczna, zwana dalej Radą, jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

W skład Rady wchodzą:

  • dyrektor przedszkola - jako przewodniczący,

  • nauczyciele pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni w przedszkolu – jako jej członkowie.

Skład Rady stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego regulaminu.

W zebraniach Rady lub określonych punktach programu tych zebrań mogą uczestniczyć – z głosem doradczym – osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady za zgodą lub na wniosek Rady.

§ 3

Działalność Rady obejmuje:

  • planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,

  • analizowanie stanu realizacji statutowych zadań przedszkola, a w szczególności jego funkcji wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej,

  • ocenianie osiągniętych wyników nauczania i wychowania,

  • wprowadzanie eksperymentów i innowacji pedagogicznych,

  • współpracę z rodzicami i opiekunami dzieci,

  • podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy wychowanków.

Rada realizuje swoje zadania w szczególności poprzez:

  • systematyczne rozpatrywanie spraw związanych ze stanem nauczania i wychowania oraz organizacyjnymi i materialnymi warunkami pracy w przedszkolu,

  • przeprowadzenie przynajmniej dwa razy w roku podsumowania wyników nauczania i wychowania w przedszkolu i określanie kierunków dalszej działalności zmierzającej do polepszenia tego stanu,

  • organizowanie wewnętrznego samokształcenia zawodowego pracowników pedagogicznych przedszkola oraz stwarzanie im możliwości wymiany doświadczeń.

Rada ustala regulamin swojej działalności, w którym szczegółowo określa zakres swoich zadań i formy ich realizacji.

§ 4

Rada obraduje na zebraniach zwyczajnych, tj. przewidzianych w planie pracy oraz zebraniach nadzwyczajnych – nie ujętych w planie.

Plenarne zebrania Rady odbywają się:

  • przed rozpoczęciem roku szkolnego, w związku z organizacją pracy w nowym roku szkolnym,

  • w połowie roku szkolnego w związku z podsumowaniem półrocznej pracy ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć i niedociągnięć w realizacji planu pracy,

  • po zakończeniu roku szkolnego dla podsumowania całorocznej pracy i opracowania planu działalności w następnym roku szkolnym,

  • w miarę bieżących potrzeb.

Nadzwyczajne zebrania Rady mogą być organizowane w przypadku, gdy zachodzi potrzeba uzyskania opinii lub podjęcia uchwały.

Zebrania Rady mogą być organizowane:

  • z inicjatywy przewodniczącego Rady,

  • na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

  • na wniosek Rady Rodziców,

  • na wniosek organu prowadzącego przedszkole,

  • na wniosek co najmniej 1/3 członków Rady.

Przewodniczący Rady co najmniej na 7 dni przed ustalonym terminem podaje do wiadomości członków Rady godzinę rozpoczęcia oraz porządek obrad.

W przypadku zebrania nadzwyczajnego 7 dniowy termin nie musi być przestrzegany.

Zebrania Rady nie mogą odbywać się w czasie zajęć dydaktycznych prowadzonych przez członków Rady.

§ 5

  1. Zebrania Rady są protokołowane w Księdze Protokołów.

  2. Protokoły sporządza się w terminie 7 dni od daty zebrania.

  3. Protokoły podpisuje przewodniczący Rady, protokolant oraz obecni członkowie Rady.

  4. Członkowie Rady zobowiązani są w terminie 14 dni od daty sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłaszania ewentualnych poprawek do przewodniczącego Rady.

  5. Księga Protokołów musi zawierać klauzulę: “Księga zawiera ..... stron i obejmuje okres Rady Pedagogicznej od dnia ..... do dnia .....” oraz być podpisana przez dyrektora i opieczętowana.

  6. Księgę Protokołów udostępnia się nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu, organowi prowadzącemu i pełniącemu nadzór pedagogiczny.

§ 6

Rada może powoływać Komisje stałe, tj. działające w okresie całego roku szkolnego lub zespoły doraźne, działające przez wyznaczony okres dla opracowania określonej problematyki działalności przedszkola.

§ 7

  1. Kolegialne kierowanie przedszkolem przez Radę wyraża się prawem do podejmowania uchwał.

  2. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków Rady.

  3. Uchwały podpisuje przewodniczący Rady.

  4. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał Rady niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały zawiadamia organ prowadzący przedszkole.

§ 8

Do kompetencji stanowiących Rady pedagogicznej należy:

  • Zatwierdzanie planów pracy przedszkola,

  • Zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

  • Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, po zaopiniowaniu ich przez Radę Rodziców,

  • Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,

  • Podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.

Rada opiniuje w szczególności:

  • Tygodniowy rozkład zajęć,

  • Projekt organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny,

  • Plan finansowy przedszkola,

  • Wnioski dyrektora przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

  • Propozycję dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

  • wnioski nauczycieli o podjęcie pracy w godzinach ponadwymiarowych w wymiarze większym niż ½  obowiązującego wymiaru zajęć,

  • kandydatów do powierzenia im funkcji dyrektora i wicedyrektora.

Rada wyznacza zastępcę społecznego na stanowisko dyrektora w razie nieobecności dyrektora powołanego w drodze konkursu.

Rada przygotowuje projekt statutu przedszkola oraz jego zmian.

Rada występuje z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.

Rada występuje z wnioskiem do dyrektora przedszkola o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w przedszkolu.

§ 9

W przypadkach określonych w §8 ust. 5 i 6 organ prowadzący przedszkole lub dyrektor przedszkola są zobowiązani do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały Rady.

§ 10

Dyrektor przedszkola – jako przewodniczący Rady ma prawo do:

  • Zawieszania wykonania uchwał Rady jeżeli są one niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa,

  • Zwoływania zebrań Rady,

  • Wydawania zarządzeń wewnętrznych w ramach obowiązujących przepisów oraz podjętych przez Radę uchwał,

  • Przekazywanie w uzasadnionych przypadkach uprawnień przewodniczącego Rady swemu zastępcy lub innemu członkowi Rady,

  • Zwalniania w uzasadnionych przypadkach członka Rady z obecności na zebraniu z podaniem Radzie powodów nieobecności.

§ 11

Dyrektor przedszkola – jako przewodniczący Rady ma obowiązek:

  • Stwarzać atmosferę życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady w podnoszeniu poziomu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego przedszkola,

  • Opracowywać projekty tematyki zebrań Rady na dany rok szkolny, uwzględniając propozycje członków Rady,

  • Składać Radzie sprawozdanie z wykonania podjętych przez nią uchwał,

  • Informować Radę o wydanych przepisach prawnych dotyczących funkcjonowania przedszkola i poddawanie jej analizie na zebraniach plenarnych celem ustalenia trybu i form ich realizacji przez przedszkole,

  • Zapraszać na zebrania osoby zgodnie z § 2 ust. 3, o ile porz adek obrad przewiduje rozstrzyganie spraw z zakresu ich pracy.

§ 12

Członek Rady Pedagogicznej ma prawo:

  • Przedstawić swoje stanowisko na zebraniu Rady w sprawie zarządzenia wewnętrznego dyrektora przedszkola, które jego zdaniem jest niezgodne z obowiązującymi przepisami i uchwałami Rady,

  • Postawić wniosek o zmianę lub uzupełnienie protokołu, jeżeli ma zastrzeżenia do jego treści w całości lub częściowo, a w przypadku jeżeli jego wniosek nie uzyska poparcia większości członków Rady może zażądać odnotowania swojego stanowiska w protokole.

§ 13

Członek Rady Pedagogicznej ma obowiązek:

  • Brać czynny udział we wszystkich zebraniach i pracach Rady oraz w posiedzeniach Komisji lub zespołach problemowych, do których został powołany,

  • Wykonywać uchwały Rady zgodnie z ich treścią i ustalonymi terminami,

  • Przyczyniać się do utrzymywania dobrej atmosfery i należytego poziomu obrad Rady,

  • Składać przez Radą sprawozdania z wykonania przydzielonych mu zadań,

  • Nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców (opiekunów), a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

 

 

metryczka


Wytworzył: Rada Pedagogiczna (28 sierpnia 1996)
Opublikował: Agnieszka Gralewska (14 kwietnia 2004, 21:57:57)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2477