regulamin komitetu rodzicielskiego

REGULAMIN KOMITETU RODZICIELSKIEGO

SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 5

IM. WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO W PŁOCKU

 

ROZDZIAŁ I. NAZWA REPREZENTACJI RODZICÓW

 

& 1.

 

Komitet Rodzicielski Szkoły Podstawowej nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Płocku.

 

ROZDZIAŁ II. CELE I ZADANIA KOMITETU RODZICIELSKIEGO

 

& 2.

 

  1. Celem komitetu rodzicielskiego jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowanie do innych organów szkoły w tym zakresie spraw.
  2. Szczególnym celem komitetu rodzicielskiego jest:
  1. pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,
  2. gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły, a także ustalenie zasad użytkowania tych funduszy,
  3. zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywistego wpływu na działalność szkoły, wśród nich zaś:

1)      znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w szkole i w klasie,

2)      uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego postępów lub trudności w nauce, zachowania,

3)      znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,

4)      uzyskiwania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,

5)      wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły.

 

ROZDZIAŁ III. ORGANIZACJA DZIAŁANIA OGÓŁU RODZICÓW I KOMITETU RODZICIELSKIEGO

 

& 3.

 

  1. Podstawowym ogniwem organizacyjnym ogółu rodziców szkoły jest zebranie rodziców klasy.
  2. Zebranie rodziców wybiera spośród siebie ,,radę klasową rodziców’’ składającą się z 3 osób, tak aby można było utworzyć funkcje przewodniczącego, skarbnika i sekretarza.
  3. Wszyscy członkowie rad klasowych rodziców tworzą komitet rodzicielski szkoły.
  4. Najwyższą władzą ogółu rodziców są zebrania rodziców we wszystkich klasach przeprowadzone w tym samym terminie. Podczas zebrań komitet rodzicielski na zakończenie kadencji składa sprawozdanie ze swojej działalności.
  5. Plenarne zebranie komitetu rodzicielskiego wybiera spośród siebie:

- prezydium, jako wewnętrzny organ kierujący pracami komitetu rodzicielskiego,

- komisję rewizyjną, jako organ kontrolny komitetu rodzicielskiego.

  1. Prezydium komitetu rodzicielskiego składa się z 11 osób, tak aby można było wyłonić funkcje: przewodniczącego, 2 wiceprzewodniczących, sekretarza oraz 9 członków prezydium. Prezydium dokonuje swego ukonstytuowania na swym pierwszym posiedzeniu.
  2. Komisja rewizyjna składa się z trzech osób. Co najmniej jeden członek komisji rewizyjnej powinien być dobrze zorientowany w przepisach prawa finansowego i rachunkowości. Członkowie komisji rewizyjnej wybierają przewodniczącego na pierwszym swoim posiedzeniu.
  3. Prezydium komitetu rodzicielskiego może tworzyć stałe lub doraźne komisje i zespoły robocze spośród swoich członków, członków komitetu rodzicielskiego i spośród innych rodziców i osób współdziałających z rodzicami spoza szkoły – dla wykonania określonych zadań.

  

& 4.

 

Kadencja komitetu rodzicielskiego i jego organów trwa 3 lata, począwszy od miesiąca października do dnia 30 października ostatniego roku kadencji.

 

& 5.

 

Członkowie rad klasowych rodziców z klas programowo najwyższych, których dzieci opuściły szkołę w środku kadencji komitetu, zostają zastąpieni przez członków rad klasowych rodziców z klas nowo zorganizowanych.

 

ROZDZIAŁ IV. TRYB PODEJMOWANIA UCHWAŁ PRZEZ KOMITET RODZICIELSKI I JEGO ORGANY WEWNĘTRZNE

 

& 6.

 

  1. Uchwały podejmuje się zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy regulaminowego składu danego organu.
  2. Listę uczestników posiedzenia danego organu oraz guorum ustala każdorazowo sekretarz organu lub przewodniczący.
  3. Uchwały są protokołowane. Rady klasowe rodziców decydują samodzielnie, czy protokołować uchwały. Za sporządzenie protokołów odpowiada sekretarz prezydium komitetu.
  4.  

ROZDZIAŁ V. WYBORY DO ORGANÓW KOMITETU RODZICIELSKIEGO

 

& 7.

 

  1. Wybory do rady klasowej rodziców, komitetu rodzicielskiego, prezydium komitetu rodzicielskiego i do komisji rewizyjnej odbywają się w głosowaniu jawnym.
  2. Lista kandydatów do danego organu nie może być mniejsza od liczby miejsc ustalonych dla danego organu.

Zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić ustnie swoją zgodę na kandydowanie.

  1. Wybrani zostają ci kandydaci, którzy uzyskali 50% oraz jeden głos uczestników prawomocnego zebrania wyborczego.
  2. Przy równej ilości uzyskanych głosów zarządza się ponowne głosowanie.
  3. Nowo wybrane organy mają obowiązek ukonstytuowania się na pierwszym swoim posiedzeniu.
  4. Ustala się następujący porządek obrad plenarnego zebrania sprawozdawczo – wyborczego rady rodziców:

1)                  wybór przewodniczącego zebrania i sekretarza oraz komisji wyborczej

2)                  sprawozdanie z działalności Komitetu Rodzicielskiego za okres sprawozdawczy

3)                  sprawozdanie Komisji Rewizyjnej Komitetu Rodzicielskiego

4)                  informacja dyrektora szkoły o stanie organizacyjnym i funkcjonowaniu placówki

5)                  dyskusja

6)                  przedstawienie przez Komisję Rewizyjną wniosku o udzielenie absolutorium dla ustępującego Komitetu Rodzicielskiego

7)                  wybory Prezydium Komitetu Rodzicielskiego oraz Komisji Rewizyjnej

8)                  podjęcie uchwały w sprawie minimalnej wysokości deklarowanych wpłat rodziców na Komitet Rodzicielski

9)                  sprawy różne.

 

ROZDZIAŁ VI. RAMOWY PLAN PRACY KOMITETU RODZICIELSKIEGO I JEGO ORGANÓW

 

& 8.

 

  1. Plenarne posiedzenie komitetu rodzicielskiego jest zwoływane przez jej prezydium nie rzadziej niż raz w roku szkolnym.
  2. Zebranie plenarne komitetu rodzicielskiego może być zwołane także w każdym czasie na wniosek rad klasowych rodziców z co najmniej 9 klas, na wniosek dyrektora szkoły, rady pedagogicznej złożony do prezydium komitetu.

& 9.

 

  1. Prezydium obraduje nie rzadziej niż 3 razy na rok. Na posiedzenia prezydium zaprasza się dyrektora szkoły.
  2. Posiedzenia prezydium komitetu rodzicielskiego są protokołowane, za co ponosi odpowiedzialność sekretarz prezydium.
  3.  

& 10.

 

Posiedzenia kontrolne komisji rewizyjnej są obligatoryjne przed plenarnymi posiedzeniami komitetu rodzicielskiego. Komisja rewizyjna może zbierać się także z własnej inicjatywy lub na wniosek prezydium komitetu rodzicielskiego, dowolnej grupy rodziców, liczącej jednak nie mniej niż 100 osób.

Ustalenia i wnioski komisji rewizyjnej muszą mieć każdorazowo formę pisemną i są przedstawiane: plenarnemu posiedzeniu komitetu rodzicielskiego, prezydium komitetu rodzicielskiego oraz osobom, które wnioskowały o zwołanie komisji rewizyjnej.

 

& 11.

 

Formy i częstotliwość działania innych struktur działających w ramach komitetu rodzicielskiego, jak komisje problemowe czy zespoły robocze, wynikają z potrzeb realizacji zadań, jakich się te zespoły podjęły.

 

& 12.

 

Zebrania rodziców poszczególnych klas odbywają się z inicjatywy samych rodziców, rady klasowej rodziców lub wychowawcy klasy.

 

ROZDZIAŁ VII. ZASADY GROMADZENIA I WYDATKOWANIA FUNDUSZY KOMITETU RODZICIELSKIEGO

 

& 13.

 

Komitet rodzicielski gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności szkoły z następujących źródeł:

  1. Składek rodziców.
  2. Wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i fundacji, do których zwróci się prezydium rady.
  3. Dochodowych imprez organizowanych przez komitet rodzicielski dla rodziców i mieszkańców środowiska szkoły.
  4. Działalności gospodarczej.

& 14.

 

  1. Wysokość minimalnej składki rodziców ustala się na początku każdego roku szkolnego na plenarnym zebraniu komitetu rodzicielskiego. Wysokość składki podlega indywidualnemu zadeklarowaniu jej wnoszenia przez każdego z rodziców.
  2. Klasowa rada rodziców może też całkowicie zwolnić od wnoszenia składki tych rodziców, których sytuacja materialna jest bardzo trudna. Obniżka składki lub zwolnienie z jej wnoszenia wymagają indywidualnego rozpatrzenia. Wnioski w tej sprawie składa wychowawca klasy.

  & 15.

 

  1. Wydatkowanie środków komitetu rodzicielskiego odbywa się na podstawie ,,planu wydatków komitetu rodzicielskiego na rok szkolny’’ zatwierdzonego każdorazowo przez prezydium komitetu rodzicielskiego.

 

ROZDZIAŁ VIII. RAMOWY PLAN WYDATKÓW KOMITETU RODZICIELSKIEGO

 

& 16.

 

Prezydium komitetu rodzicielskiego może wydatkować środki pochodzące ze składki rodziców wyłącznie na następujące cele:

  1. Pomoc materialną dla dzieci z najbiedniejszych rodzin w postaci sfinansowania dożywiania, odzieży, podręczników
  2. Dofinansowanie konkursów i imprez o charakterze ogólnoszkolnym, jak dzień patrona, festyn sportowo- rekreacyjny z okazji Dnia Dziecka i Dnia Sportu Szkolnego, udział w konkursach przedmiotowych, sportowych, wycieczkach itp.
  3. Nagrody rzeczowe dla wyróżniających się uczniów i zespołów artystycznych, sportowych
  4. Zakup książek, środków dydaktycznych sprzętu technicznego oraz środków czystości
  5. Wydatki osobowe i rzeczowe związane z prowadzeniem księgowości i rachunkowości komitetu rodzicielskiego oraz stołówki szkolnej
  6. Finansowanie drobnych prac remontowych prowadzonych w budynku szkoły.

 

& 17.

 

Środki finansowe komitetu rodzicielskiego pochodzące z innych źródeł niż składka rodziców mogą być wydatkowane na:

  1. Dofinansowanie celów ustalonych w & 16
  2. Finansowanie własnych projektów komitetu rodzicielskiego, jak budowa nowej pracowni lub gabinetu przedmiotowego, wyposażenie szkoły w określoną aparaturę, renowacja urządzeń sportowo -–rekreacyjnych itp.
  3. Przeznaczenie środków na płace oraz nagrody dla osób biorących udział w działalności gospodarczej prowadzonej przez szkołę
  4. Przeznaczenie środków na kapitał założycielski dla utworzenia określonej formy działalności gospodarczej
  5. Lokowanie środków w celu ich pomnożenia na korzystniejszych kontach terminowych lub w postaci zakupu akcji.

 

& 18.

 

Sposób wydatkowania środków komitetu rodzicielskiego może w części być zależny od życzeń czy wskazania celów przez osoby lub organizacje wpłacające środki na rzecz komitetu rodzicielskiego. W takim przypadku prezydium komitetu rodzicielskiego nie może wydatkować środków na inne cele, bez uzyskania zgody ofiarodawców.

 

ROZDZIAŁ IX. OBSŁUGA KSIĘGOWO – RACHUNKOWA ŚRODKÓW FINANSOWYCH KOMITETU RODZICIELSKIEGO ORAZ STOŁÓWKI SZKOLNEJ

 

& 19.

 

  1. Komitet rodzicielski prowadzi stołówkę szkolną. Do obsługi księgowo – rachunkowej funduszy komitetu rodzicielskiego oraz stołówki szkolnej zatrudnia się księgową oraz kasjerkę. Płacę księgowego oraz kasjerki ustala prezydium komitetu rodzicielskiego. Umowy, w imieniu prezydium, zawiera przewodniczący komitetu rodzicielskiego. Prezydium także opracowuje zakres czynności i odpowiedzialności księgowego oraz kasjerki
  2. Prezydium zakłada w banku bieżący rachunek oszczędnościowo- rozliczeniowy w celu przechowywania na nim środków oraz dokonywania bieżących wpłat i przelewów.
  3. Zasady rachunkowości oraz obieg dokumentów finansowych regulują odrębne przepisy.

 

ROZDZIAŁ X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

& 20

 

  1. W celu wymiany informacji i współdziałania z innymi organami szkoły – komitet rodzicielski zaprasza na swoje zebrania plenarne, a prezydium komitetu rodzicielskiego na swoje posiedzenia regulaminowe dyrektora szkoły.
  2. Komitet Rodzicielski, poprzez różne formy swego działania, zapewnia realizację uprawnień ustawowych i statutowych społeczności rodzicielskiej, określonych w & 2, pkt 2, niniejszego regulaminu.

& 21.

 

Członkowie klasowych rad rodziców, prezydium komitetu rodzicielskiego, jak i członkowie komisji rewizyjnej, mogą być odwołani ze swych funkcji przed upływem kadencji, jeśli gremia, które dokonały ich wyboru, postanowią ich odwołać. Odwołanie dokonuje się przez podjęcie uchwały według procedury ustalonej w rozdz. IV tego regulaminu.

 

Regulamin uchwalono na zebraniu plenarnym Komitetu Rodzicielskiego Szkoły Podstawowej nr 5 w Płocku w dniu 27.II.1993r.

Poprawki do regulaminu uchwalono na zebraniu plenarnym Komitetu Rodzicielskiego w dniu 17.IX.2002r.

 

metryczka


Wytworzył: Dyrektor szkoły i Prezydim Komitetu Rodzicielskiego (27 lutego 1993)
Opublikował: Elżbieta Tyszka (12 marca 2004, 12:46:40)

Ostatnia zmiana: Elżbieta Tyszka (10 marca 2009, 13:13:46)
Zmieniono: rada rodziców

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 4666