statut | kompetecje | majątek | finanse | struktura organizacyjna
prowadzone sprawy | rejestry, ewidencja i archiwa | informacje nieujawnione
zmiany osobowe | oświadczenia majątkowe | dostępność
prowadzone sprawy | rejestry, ewidencja i archiwa | informacje nieujawnione
zmiany osobowe | oświadczenia majątkowe | dostępność
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 2
STATUT PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NR 2 W
PŁOCKU
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Podstawę prawną opracowania Statutu Poradni stanowią:
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230).
2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i
1730).
3. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o
systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 868, 1116 i 1700).
4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo
oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116,
1383, 1700, 1730 i 2089).
5. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie
danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781).
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania
publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni
specjalistycznych (Dz. U. poz. 199 oraz z 2017 r. poz. 1647).
7. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń
i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych
poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. poz. 1743 oraz z 2021 r.
poz. 2294).
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania
rozwoju dzieci (Dz. U. poz. 1635).
9. Rozporządzenie
Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w
sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i
placówkach (Dz. U. poz. 1594).
§ 2
1. Poradnia
Psychologiczno–Pedagogiczna nr 2 w Płocku, zwana dalej „Poradnią”, jest
placówką publiczną.
2. Siedziba Poradni
mieści się w Płocku przy ul. J.Z.
Jakubowskiego 10.
3. Organem prowadzącym
Poradnię jest Gmina Miasto Płock.
4. Nadzór pedagogiczny
nad Poradnią sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.
5. Poradnia używa
ustalonej nazwy w pełnym brzmieniu: „Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2
w Płocku”.
6. W Poradni używa się
pieczątki o treści:
PORADNIAPsychologiczno-Pedagogiczna nr 2
09-402 Płock, ul. J.Z. Jakubowskiego 10
tel. 24 364 99 01, fax 24 364-99-02
Regon P-000941688
- pieczęci
okrągłej o średnicy 36 mm z orłem w koronie w środku i napisem na obwodzie:„PORADNIA
PSYCHOLOGICZNO –PEDAGOGICZNA NR 2 W PŁOCKU”.
§ 3
1. Poradnia jest
jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez Gminę Miasto
Płock.
2. Korzystanie z pomocy
udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
§ 4
1. Poradnia obejmuje
pomocą psychologiczną, pedagogiczną i
logopedyczną dzieci i młodzież; udziela pomocy rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek z terenu miasta Płocka.
2. Poradnia udziela
pomocy dzieciom nieuczęszczającym do przedszkoli i ich rodzicom mieszkającym na
terenie objętym działaniem Poradni.
3. W uzasadnionych
przypadkach z pomocy Poradni mogą
korzystać dzieci, młodzież,
ich rodzice lub opiekunowie prawni oraz nauczyciele szkół i przedszkoli, które
nie mają siedziby na terenie działania Poradni na podstawie zgody Dyrektora
Poradni.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania
Poradni
§ 5
Celem Poradni jest:
1. Udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
logopedycznej.
2. Udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.
3. Udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
związanej
z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
§ 6
Do zadań Poradni należy:
1. Diagnozowanie dzieci i młodzieży.
2. Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom
bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i logopedycznej.
3. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz
wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki,
w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i
wychowawczych.
4. Organizowanie i prowadzenie wspomagania
przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych.
§ 7
1. Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone
w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i
młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania
w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego
problemu.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i logopedyczna
udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
a) prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin
w zależności od rozpoznanych potrzeb,
b) udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym
pomocy psychologiczno- pedagogicznej (oraz ich rodzicom) lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
c) udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych
możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
3. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz
wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki,
w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i
wychowawczych polega w szczególności
na:
a) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych
lub specjalistom pomocy w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu
ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I–III
szkoły podstawowej,
- udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola,
szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- opracowywaniu i
realizowaniu indywidualnych
programów edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania
kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz
niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub
integracyjnych oraz w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia,
wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w
specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach,
- planowaniu i realizacji zadań z zakresu
doradztwa edukacyjno-zawodowego,
- rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
b) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych
lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu
problemów dydaktycznych i wychowawczych,
c) podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień
i innych problemów dzieci i młodzieży,
d) prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia
psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli,
e) udzielaniu we współpracy z placówkami doskonalenia
nauczycieli i biblioteką pedagogiczną, wsparcia merytorycznego nauczycielom,
wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.
4. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek, w
obszarze realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych polega na zaplanowaniu i
przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola,
szkoły lub placówki w zakresie:
a) wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek,
których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w
procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.
44 ust. 3 Ustawy Prawo Oświatowe,
b) realizacji podstaw programowych,
c) rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz
indywidualizacji procesu nauczania i wychowania,
d) analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego,
e) innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub
placówkę.
§ 8
1. Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów,
pedagogów, logopedów, doradców zawodowych.
2. Zadania Poradni w zależności od potrzeb mogą być realizowane przy pomocy
innych specjalistów w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do
efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i
młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
3. Do zadań specjalistów wymienionych w ust. 1 należy realizacja
zadań określonych w § 6, w formach określonych w § 7 niniejszego statutu, zgodnie z zakresem obowiązków
ustalonym przez Dyrektora Poradni.
4. Specjaliści realizują zadania Poradni również
poza Poradnią, w szczególności w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz środowisku rodzinnym dzieci i
młodzieży.
5. Poradnia realizując zadania współpracuje z innymi poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz
organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i
pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom. Szczegółowe zasady współdziałania w konkretnej
sprawie ustala Dyrektor Poradni we współpracy z Radą Pedagogiczną.
6. Poradnia może realizować również inne zadania będące odpowiedzią na
potrzeby środowiska, w którym Poradnia funkcjonuje.
7. Dyrektor Poradni może
powołać zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, działający na podstawie
przepisów w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
8. W Poradni mogą zostać
powołane zespoły
diagnostyczno-terapeutyczne. Zespoły mogą być powoływane przez Dyrektora
Poradni lub Radę Pedagogiczną.
9. W Poradni mogą powstać
inne zespoły zadaniowe lub problemowe uwzględniające potrzeby środowiska
lokalnego, zadania wynikające z koncepcji pracy Poradni lub przepisów prawa.
10.W Poradni mogą udzielać pomocy dzieciom i młodzieży także
wolontariusze, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez Poradnie. Z wolontariuszem
Dyrektor Poradni zawiera odrębne porozumienie.
11. Poradnia realizuje zadania w
szczególności przez:
a) diagnozowanie,
b) opiniowanie,
c) działalność terapeutyczną,
d) prowadzenie grup wsparcia,
e) prowadzenie mediacji,
f) interwencję kryzysową,
g) działalność profilaktyczno-edukacyjną,
h) poradnictwo,
i) konsultacje,
j) działalność informacyjno-szkoleniową,
k) warsztaty, treningi.
§ 9
W sytuacji wystąpienia
zagrożenia epidemicznego lub innego zagrożenia dezorganizującego pracę Poradni,
Dyrektor Poradni może podjąć decyzję o przejściu na system pracy zdalnej lub
hybrydowej. Praca z uczniem i klientem Poradni będzie wówczas realizowana w
formie online przy wykorzystaniu platformy edukacyjnej ustalonej i dostępnej
dla klientów
i pracowników Poradni.
ROZDZIAŁ III
Opiniowanie
i orzekanie
§ 10
1. Poradnia
wydaje opinie w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, na pisemny wniosek
rodziców/prawnych opiekunów albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia na
podstawie przepisów szczegółowych.
2. Opinia Poradni zawiera dane
wynikające z obowiązujących przepisów prawa.
3. Na
pisemny wniosek rodziców, opiekuna prawnego albo pełnoletniego ucznia, Poradnia
przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki do której dziecko uczęszcza.
4. Poradnia
wydaje, na pisemny wniosek rodzica, opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia,
informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w Poradni.
§
11
1. Poradnia
wydaje orzeczenia i opinie na
podstawie przepisów w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły
orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
2. Od
orzeczenia wnioskodawcy mogą wnieść odwołanie do Mazowieckiego Kuratora Oświaty
w Warszawie, za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia.
3. W
Poradni są organizowane i działają zespoły orzekające wydające orzeczenia o:
a) potrzebie kształcenia specjalnego,
b) potrzebie zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych,
c) potrzebie indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
oraz indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży,
d) o zagrożeniu niedostosowaniem
społecznym/ niedostosowaniem społecznym,
e) opinie o potrzebie wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka,
f) opinie o potrzebie objęcia ucznia
zindywidualizowaną ścieżką kształcenia.
4. Zespoły
orzekające są organizowane i działają na podstawie przepisów w sprawie orzeczeń
i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych
poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
5. W
skład zespołu orzekającego wchodzą:
a) dyrektor poradni lub upoważniona
przez niego osoba jako przewodniczący zespołu,
b) psycholog,
c) pedagog,
d) lekarz,
e) inni specjaliści, jeżeli ich udział
w pracach zespołu jest niezbędny.
6. W
posiedzeniu zespołu może wziąć udział i przedstawić swoje stanowisko wnioskodawca,
powiadomiony wcześniej o terminie posiedzenia zespołu przez przewodniczącego.
7. W posiedzeniach
zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć (wyznaczeni przez ich
dyrektora);
a) na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica
dziecka lub ucznia
albo pełnoletniego ucznia:
- nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych
i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem
w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,
- asystent nauczyciela lub osoby niebędącej
nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy, o których mowa w art. 15 ust. 7
ustawy,
- pomoc nauczyciela,
- asystent edukacji romskiej.
b) na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka, lub ucznia
pełnoprawnego opiekuna, albo pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności psycholog,
pedagog, lekarz lub specjalista, inni niż wymienieni w ust. 5 (b-e) niniejszego statutu.
8. Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący lub
upoważniona przez niego osoba.
ROZDZIAŁ IV
Organy Poradni
§ 12
1. Organami Poradni są:
1) Dyrektor,
2)
Rada Pedagogiczna.
§ 13
1. Poradnią kieruje Dyrektor.
2. Dyrektor jest
kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni nauczycieli, pracowników
administracji i obsługi.
3. Dyrektor decyduje w
sprawach:
a) przyznawania nagród
oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Poradni,
b) zatrudniania i
zwalnianie nauczycieli i innych pracowników Poradni,
c) występowania z
wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń,
nagród, wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników Poradni.
4. Do zadań Dyrektora
Poradni należy w szczególności:
a) kierowanie bieżącą
działalnością Poradni oraz określanie zakresu zadań realizowanych przez
pracowników,
b) reprezentowanie
Poradni na zewnątrz,
c) wypełnianie zadań
związanych z awansem zawodowym nauczycieli,
d)
sprawowanie nadzoru
pedagogicznego, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego i
przedkładanie Radzie Pedagogicznej jego wyników,
e)
ustalanie, po
zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, organizacji pracy placówki,
f)
przedkładanie do
zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej rocznych planów pracy placówki, kierowanie
ich realizacją,
g)
realizowanie uchwał
Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
h) dysponowanie środkami
finansowymi określonymi w planie
finansowym i ponoszenie odpowiedzialności
za ich prawidłowe wykorzystanie,
i) zarządzanie
majątkiem Poradni i odpowiedzialność wobec organu prowadzącego za jego
prawidłowe utrzymanie
i zabezpieczenie,
j) zapewnienie
odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie zajęć realizowanych
przez Poradnię,
k)
kierowanie nauczycieli
na badania okresowe i kontrolne,
l) współpraca z Radą
Pedagogiczną,
m)
współdziałanie ze szkołami wyższymi w
organizacji praktyk studenckich,
n)
wykonywanie innych
zadań wynikających z przepisów szczególnych.
5. Dyrektor Poradni, za
zgodą Prezydenta Miasta Płocka, może utworzyć w zależności od potrzeb
stanowisko wicedyrektora/wicedyrektorów oraz inne stanowiska kierownicze.
6. Wicedyrektor Poradni pozostaje w stałej zależności
służbowej z Dyrektorem.
7. Szczegółowy przydział zadań Wicedyrektora
zawarty w zakresie czynności określa Dyrektor Poradni.
8. W przypadku
nieobecności Dyrektora zastępuje go Wicedyrektor.
9. Powołania i odwołania
Wicedyrektora dokonuje Dyrektor Poradni po zasięgnięciu opinii Rady
Pedagogicznej i Prezydenta Miasta Płocka.
§ 14
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem
Poradni, realizującym jej statutowe zadania.
2. Radę Pedagogiczną stanowią wszyscy pracownicy
pedagogiczni Poradni.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej Poradni jest
Dyrektor Poradni, który przygotowuje i prowadzi zebrania oraz odpowiada za zawiadamianie jej członków o terminie i
porządku obrad; w razie jego nieobecności zastępuje go Wicedyrektor.
4. Zebrania Rady mogą być organizowane na wniosek Prezydenta Miasta Płocka, Mazowieckiego Kuratora
Oświaty, z inicjatywy Przewodniczącego Rady lub co najmniej 1/3 członków Rady
Pedagogicznej.
5. Zebrania
Rady Pedagogicznej organizowane są do 10 września, w
marcu (po zakończeniu nadzoru pedagogicznego za I półrocze roku szkolnego), po
zakończeniu prowadzenia nadzoru pedagogicznego (25 czerwca -15 lipca) oraz w
miarę bieżących potrzeb.
6. Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z planem
pracy Poradni.
7. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział
z głosem doradczym osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
8. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu
Poradni albo jego zmiany.
9. Rada
Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska
dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego.
10. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej
działalności, który stanowi załącznik
do niniejszego statutu.
11. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej
należy:
a) zatwierdzanie
rocznego planu pracy Poradni,
b) uchwalanie
Statutu Poradni i zmian w jego treści,
c) możliwość
wystąpienia z wnioskiem do Prezydenta Miasta Płocka
o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora Poradni,
d) ustalanie
organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Poradni,
e) podejmowanie
uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
f) ustalanie sposobu wykorzystania
wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty, w celu
doskonalenia pracy szkoły lub placówki,
12. Rada Pedagogiczna opiniuje:
a) roczną organizację pracy Poradni, w tym tygodniowy
harmonogram zajęć,
b)
projekt planu finansowego Poradni,
c) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń,
nagród i innych wyróżnień,
d)
propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom
stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć,
e)
kandydata na stanowisko dyrektora lub inne stanowisko
kierownicze.
13. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą
większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
14. Dyrektor Poradni ma prawo do wstrzymywania
uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych
z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały zawiadamia Prezydenta Miasta Płocka oraz Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Mazowiecki Kurator Oświaty uchyla uchwałę w razie stwierdzenia
jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu
opinii Prezydenta Miasta Płocka. Rozstrzygnięcie Mazowieckiego Kuratora
Oświaty jest
ostateczne.
15. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
16. Pracownicy Poradni są zobowiązani do
nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą
naruszać dobro osobiste klientów Poradni a także pracowników pedagogicznych i
innych pracowników zatrudnionych w Poradni.
§ 15
1. Organy Poradni współpracują ze sobą w realizacji
statutowych zadań Poradni.
2. Koordynatorem współdziałania
poszczególnych organów jest Dyrektor Poradni,
który zapewnia możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach
swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
3. W przypadku zaistnienia sporu między organami,
sformułowanego na piśmie, zostaje powołany koleżeński zespół ds. negocjacji i
rozstrzygania sporów z udziałem przedstawicieli poszczególnych organów, którego
zadaniem jest analiza kwestii spornej i jej rozwiązanie.
4. W przypadku niemożności znalezienia rozwiązania
sporu, organy Poradni powołują mediatora do podjęcia próby rozwiązania
konfliktu. Mediatorem zostaje osoba spoza Poradni, bezstronna, obdarzona
zaufaniem przez oba organy, dysponująca niezbędnymi kompetencjami w zakresie
przedmiotu sporu.
5. W przypadkach uzasadnionych będzie brana pod
uwagę możliwość zwrócenia się o opinię
do Prezydenta Miasta Płocka lub do Mazowieckiego Kuratora Oświaty, w zależności
od specyfiki problemu z prośbą o pomoc w rozwiązaniu kwestii spornej.
6. Opinia organów opierająca się o przepisy prawne,
będzie miała charakter rozstrzygający.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja
pracy Poradni
§ 16
1. Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są
przewidziane ferie szkolne.
2. Dzienny czas pracy Poradni ustala Dyrektor Poradni za zgodą organu
prowadzącego.
3. Szczegółową
organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji
Poradni, opracowany przez Dyrektora, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego
Poradni.
4. Arkusz organizacji
Poradni zatwierdza Prezydent Miasta Płocka.
§ 17
1. Dyrektor zatrudnia nauczycieli i pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne
przepisy.
3. Dyrektor Poradni zatrudnia lekarza, który wchodzi w skład zespołu
orzekającego. Do zakresu jego obowiązków należą w szczególności: analizowanie
załączonej do wniosków dokumentacji medycznej oraz diagnoza medyczna na
podstawie zgromadzonej dokumentacji.
§ 18
1.Dyrektor na podstawie
zatwierdzonego arkusza organizacji Poradni ustala zakres czynności dla
pracowników.
2. Na podstawie
zatwierdzonego arkusza organizacji Poradni Dyrektor Poradni ustala tygodniowy
plan pracy.
ROZDZIAŁ V
Nauczyciele i inni pracownicy Poradni
§ 19
1. Poradnia realizuje
zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
2. Liczbę pracowników
pedagogicznych Poradni, w zależności od zadań określonych w jej statucie oraz
terenu działania, ustala na wniosek Dyrektora Poradni Prezydent Miasta Płocka.
3. Zadania Poradni, w
zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych
specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do
efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i
młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
4. Do zadań specjalistów
psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych należy realizacja zadań
określonych w Rozdziale II, § 6, w formach określonych w § 7 niniejszego
statutu.
5. Szczegółowy przydział
zadań dla poszczególnych specjalistów określa Dyrektor w zakresach czynności.
§ 20
1. Do obowiązków pracowników pedagogicznych należy również:
a) stosowanie dostępnych
metod pracy diagnostyczno–terapeutycznej,
b) odpowiedzialność za
bezpieczeństwo dzieci i młodzieży podczas zajęć diagnostycznych i terapeutycznych organizowanych w Poradni,
c) dbałość o warsztat
pracy oraz troska o estetykę pomieszczeń,
d) planowanie własnego
rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez
aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia specjalistycznego,
e) prowadzenie
dokumentacji z przebiegu diagnozy, terapii i innych form pracy,
f) realizacja zaleceń
Dyrektora i osób nadzorujących,
g) czynny udział w
pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
h) przestrzeganie
przepisów bhp i ppoż. oraz dyscypliny pracy,
i) wykonywanie na bieżąco
obowiązkowych badań lekarskich.
2. Pracownicy
pedagogiczni Poradni mają prawo:
a) korzystać z pomocy
merytorycznej ze strony Dyrektora i Wicedyrektora, Rady Pedagogicznej,
wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo–oświatowych,
b) wykazywać się
samodzielnością i inicjatywą w pracy psychologiczno–pedagogicznej i logopedycznej.
§ 21
1. Poradnia zatrudnia
pracowników administracyjnych i obsługi. Ich podstawowym zadaniem jest:
a) zapewnienie sprawnego
działania Poradni jako instytucji publicznej, utrzymanie ładu i czystości,
b) przestrzeganie przepisów
bhp i ppoż. oraz dyscypliny pracy,
c) wykonywanie na bieżąco
obowiązkowych badań lekarskich.
2. Stosunek pracy
pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
3. Szczegółowy przydział
obowiązków pracowników administracji i obsługi określa Dyrektor w zakresach czynności.
4. Liczbę
pracowników administracyjnych i obsługi ustala Dyrektor Poradni, w zależności od potrzeb
Poradni, w porozumieniu z Prezydentem Miasta Płocka.
§ 22
Za nieprzestrzeganie przez pracownika administracji i
obsługi regulaminu pracy i niewywiązywanie się z nałożonych obowiązków i zadań, Dyrektor może nałożyć
karę określoną w Kodeksie Pracy.
ROZDZIAŁ VI
Dokumentowanie pracy Poradni
§ 23
1. Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
a) wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z
pomocy Poradni, zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, datę
urodzenia, numer PESEL
a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego
tożsamość i adres zamieszkania.
b) rejestr wydanych opinii, zawierający numer porządkowy,
numer opinii oraz datę wydania opinii,
c) rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer
porządkowy, numer orzeczenia oraz datę wydania orzeczenia,
d) dokumentację badań i innych działań specjalistycznych,
e) dziennik indywidualnych zajęć pracowników
merytorycznych Poradni,
f) księgę protokołów Rady Pedagogicznej,
g) dokumenty administracyjne,
h) inną dokumentację zgodnie z
odrębnymi przepisami.
§ 24
1. Zasady gromadzenia i przechowywania dokumentacji
określają odrębne przepisy.
2. Dokumentacja Poradni może być prowadzona także w
formie elektronicznej.
3. Poradnia prowadzi dokumentację zgodnie z
obowiązującymi przepisami prawa.
4. Obieg
dokumentów w Poradni prowadzony jest zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną ustaloną
przez Dyrektora po uzgodnieniu z Archiwum Państwowym w Płocku.
ROZDZIAŁ
VII
MAJĄTEK I FINANSE
§ 25
1. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Płocku jako
jednostka budżetowa jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych
nieposiadającą osobowości prawnej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody
odprowadza na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
2. Środki finansowe na działalność jednostki pochodzą z
budżetu Miasta Płocka oraz innych źródeł.
3. Jednostka prowadzi działalność gospodarczą na podstawie
planu finansowego opracowanego przez Dyrektora, dostosowanego do uchwały
budżetowej na dany rok.
4. Wszelkie wpływy uzyskane przez jednostkę stanowią
dochody budżetu Miasta Płocka.
5. Wydatki jednostki realizowane są z uwzględnieniem
przepisów prawa zamówień publicznych, ustawy o finansach publicznych oraz
innych przepisów.
6. Obsługa finansowo-księgowa jednostki jest prowadzona
przez Zarząd Jednostek Oświatowych w Płocku.
7. Rachunkowość oraz sprawozdawczość prowadzona jest przez
pracowników ZJO zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi jednostek budżetowych.
8. Sprawozdania finansowe i budżetowe jednostki
sporządzają pracownicy ZJO, podpisuje Główny Księgowy ZJO oraz Dyrektor ZJO
jako kierownik jednostki obsługującej i przekazuje terminowo do Prezydenta
Miasta Płocka za pośrednictwem Skarbnika Miasta Płocka.
9. Jednostka prowadzi wyodrębnioną ewidencję składników
majątku będących w jej dyspozycji.
10. Decyzje dotyczące nabycia lub zbycia składnika majątku
o wartości początkowej do 3500,00 zł
podejmuje samodzielnie Dyrektor placówki, w pozostałych przypadkach wymagana
jest zgoda Prezydenta Miasta Płocka, poza przypadkami zastrzeżonymi dla
kompetencji Rady Miasta Płocka.
11. Zatrudnienie w jednostce ustala Dyrektor, biorąc pod
uwagę:
a) potrzeby,
b) środki ujęte w planie finansowym,
c) standardy zatrudnienie nauczycieli miejskich przedszkoli,
szkół, placówek oświatowo-wychowawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych,
specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, zawarte w Zarządzeniu Prezydenta
Miasta Płocka w sprawie określenia wskaźników organizacji udziałów w szkołach i
placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto Płock, do celów kalkulacji
planów finansowych tych jednostek,
d) zasady kalkulacji liczby etatów pracowników
administracji i obsługi dla miejskich przedszkoli, szkół, placówek
oświatowo-wychowawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, specjalnych
ośrodków szkolno-wychowawczych zawarte w zawarte w Zarządzeniu Prezydenta Miasta Płocka w sprawie określania sposobu ustalenia
liczby etatów pracowników administracji i obsługi w szkołach i placówkach
oświatowych prowadzonych przez Miasto Płock do celów kalkulacji planów
finansowych tych jednostek.
12. Zmiana wynagrodzeń pracowników administracji i obsługi,
jest możliwa wyłącznie za zgodą Prezydenta Miasta Płocka.
13. Kontrolę działalności, kontrolę rozliczeń finansowych z
budżetem miasta oraz stosowanych zasad rachunkowości przeprowadzają upoważnieni przez
Prezydenta Miasta Płocka pracownicy Urzędu Miasta.
ROZDZIAŁ
VIII
Postanowienia końcowe
§ 26
Statut obowiązuje
w równym stopniu wszystkich pracowników Poradni: pracowników pedagogicznych,
administracji i obsługi.
§ 27
Regulaminy
funkcjonujące w Poradni nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego
Statutu.
§ 28
Zasady gospodarki
finansowej i materiałowej Poradni określają odrębne przepisy.
§ 29
Sprawy, których nie
ujęto w Statucie rozstrzyga Dyrektor w porozumieniu z innymi organami Poradni.
§ 30
Wszelkie zmiany w
Statucie wprowadzane są uchwałą Rady Pedagogicznej.
§ 31
Statut wchodzi w
życie z dniem uchwalenia.
Uchwała nr 4/2023/2024
Rady Pedagogicznej Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Płocku z dnia 18.05.2024 r.
metryczka
Wytworzył: Rada Pedagogiczna (15 stycznia 2018)
Opublikował: Anna Chądzyńska (5 kwietnia 2004, 11:44:14)
Ostatnia zmiana: Aneta Kokoszczyńska (18 maja 2024, 11:20:53)
Zmieniono: aktualizacja
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 10782